Ogłoszono nowe rozporządzenie dotyczące UAVO

Nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 19 września 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji zacznie obowiązywać od 6 listopada 2016. Nałoży ono m.in. obowiązek szkolen by uzyskać uprawnienia UAVO VLOS, zmienia stare kategorie wagowe BSP, zasady wymiany świadectw oraz kilka innych wymagań. Read more Ogłoszono nowe rozporządzenie dotyczące UAVO

Obowiązkowe szkolenia UAVO VLOS już od 6 listopada

W dniu dziesiejszym ULC wystosował komunikat o treści: „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji (wprowadzające obowiązkowe szkolenia do VLOS), zostanie opublikowane najpóźniej w dniu 7 października 2016r. Biorąc pod uwagę 30 dniowy okres wejścia w życie, nowe przepisy zaczną obowiązywać około 6 listopada 2016 r.”. Read more Obowiązkowe szkolenia UAVO VLOS już od 6 listopada

7 września wchodzi w życie nowe rozporządzenie ws. dronów

W dniu wczorajszym – 23 sierpnia 2016 – została ogłoszona treść nowego ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA z dnia 8 sierpnia 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków. Rozporządzenie wejdzie w życie po 14 dniach, czyli 7 września 2016. Read more 7 września wchodzi w życie nowe rozporządzenie ws. dronów

Nowe rozporządzenie unijne SERA C weszło w życie

 

Dnia 18 sierpnia 2016 weszło w życie rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1185 z dnia 20 lipca 2016 r. tzw. SERA C, które nowe zasady lotów dronów w CTR, które zostały dostosowane do  europejskich przepisów ruchu lotniczego SERA (Standardised European Rules of the Air) tj. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 923/2012. Read more Nowe rozporządzenie unijne SERA C weszło w życie

Wiemy kto będzie wydawał UAVO przez kolejne 2 lata

Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego pojawiło się dziś ogłoszenie Prezesa ULC „w sprawie wyników zapotrzebowania na wykonywanie niektórych czynności nadzoru i kontroli w zakresie wydawania świadectw kwalifikacji operatora UAVO”. Read more Wiemy kto będzie wydawał UAVO przez kolejne 2 lata

Obowiązkowe szkolenia do UAVO potwierdzone

Po mojej ostatniej analizie projektu nowego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji rozgorzała dyskusja, czy faktycznie zapisy w nowym rozporządzeniu można interpretować w ten sposób, że uprawnienia podstawowe UAVO VLOS będą wymagały obowiązkowego szkolenia teoretycznego i praktycznego. Na seminarium ULC 11 marca 2016r. pan Paweł Szymański ostateczne potwierdził – po wejściu w życie nowego rozporządzenia szkolenia do UAVO VLOS będą obowiązkowe – zarówno teoretyczne i praktyczne – oraz będą musiały odbywać się w certyfikowanym ośrodku szkoleniowym.  To jedna z wielu dużych zmian, o których ULC poinformował o seminarium. Więcej nowości w dużym skrócie podaję poniżej. Pełne podsumowanie znajdziecie tutaj. Read more Obowiązkowe szkolenia do UAVO potwierdzone

Zgoda na loty w R z ULC i od Prezydenta Miasta w 10 dni

Mam to „szczęście” mieszkać w mieście powyżej 25 tyś. mieszkańców (strefa R – ograniczeń lotów),  nad którym dodatkowo w większości rozciąga się strefa CTR (kontroli lotniska). Oczywiście mogłoby być jeszcze gorzej (np. w Radomiu jest CTR, MATZ i ATZ w pobliżu), ale już strefa R i CTR wymaga podjęcia odpowiednich kroków prawnych, żeby móc latać legalnie bezzałogowcami. Read more Zgoda na loty w R z ULC i od Prezydenta Miasta w 10 dni

Nowe rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji UAVO – co może zmienić?

Wielu operatorów czeka już na zmianę prawa dotyczącego BSP, a ta zmiana wiąże się z nowym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia ………:)……… 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji (stare: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 3 czerwca 2013 r.).

Poniżej wyciągnąłem najważniejsze zmiany z projektu tego rozporządzenia, który jest oficjalnie datowany na 8.01.2016r. i można go pobrać tutaj. A zatem – co się może wkrótce zmienić? Read more Nowe rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji UAVO – co może zmienić?

Finalne projekty nowych rozporządzeń dotyczących lotów BSP

Wczoraj głośno było w polskiej branży BSP o seminarium organizowanym przez ULC, które odbędzie się 11 marca w siedzibie ULC i będzie poświęcone planowanym zmianom w przepisach dotyczących bezzałogowych statków powietrznych.

Dyskusje dotyczące przyszłych zmian toczą się na forach od dawna, a tymczasem niewielka część zainteresowanych w ogóle zapoznała się z ostatnim projektem nowych rozporządzeń, który jest w trakcie procesu legislacyjnego.

Na tym etapie każdy obywatem Polski ma prawo wiedzieć, jaką postać mają mieć nowe rozporządzenia. Ostatnie – prawdopodobnie już finalne wersje nowych rozporządzeń pochodzą ze stycznia tego roku i niewiele się już w nich może zmienić.

Chętnych do zapoznania się z tymi rozporządzeniami zachęcam do pobrania i przeczytania poniższych plików:

Nowy formularz ULC – wniosek o zgodę na loty w R

W dniu dzisiejszym – 1.02.2016r. – ULC zaktualizowało swoją podstronę dotyczącą wniosków na loty dronami w strefach R – nad miastami powyżej 25 tyś. mieszkańców. Chodzi o tę podstronę, na której pojawił się nowy paragraf oraz zaktualizowany formularz z wniosekim o zgodę na loty w R dla dronów.

Aktualizacja wniosku o zgodę na loty dronów w R nad miastami

W paragrafie poinformowane o zmianie warunków wydawania zgód na loty dronów w strefach R – nad miastami pow. 25 tyś. mieszkańców jednak nic o samych warunkach nie napisano. Co zatem zmieniło się w formularzu z wnioskiem?

Stary i nowy wniosek o zgodę na loty dronów w R nad miastami
Stary i nowy wniosek o zgodę na loty dronów w R nad miastami

Zmiany objęły dwa punkty formularza: 3. i 4., a dokładniej:

  1. W punkcie 3.: „Należy podać dokładny okres wykonywania lotów, nie dłuższy jednak niż 30 dni dla konkretnego miejsca”;
  2. W punkcie 4. zniknęła możliwość zaznaczenia wszystkich  „miast powyżej 25 tyś. mieszkańców”, co więcej:  „Należy podać dokładne współrzędne miejsca wykonywania lotów, w mieście powyżej 25 tys. mieszkańców”;

Co to zmienia? Całkiem sporo – obecnie operatorzy starający się o zgody przy pomocy tego wniosku muszą podać konkretne obszary konkretnego miasta powyżej 25 tys. mieszkańców, w którym chcą latać, a zgodę otrzymają jedynie na 30 dni dla danego – określonego współrzędnymi – miejsca.

Na pewno skorzystali na tym wszyscy ci, którzy wcześniej dostali zgody na 6 miesięcy na wszystkie miasta bez określenia konkretnych współrzędnych miejsc.