Zgoda na loty w R z ULC i od Prezydenta Miasta w 10 dni

Mam to „szczęście” mieszkać w mieście powyżej 25 tyś. mieszkańców (strefa R – ograniczeń lotów),  nad którym dodatkowo w większości rozciąga się strefa CTR (kontroli lotniska). Oczywiście mogłoby być jeszcze gorzej (np. w Radomiu jest CTR, MATZ i ATZ w pobliżu), ale już strefa R i CTR wymaga podjęcia odpowiednich kroków prawnych, żeby móc latać legalnie bezzałogowcami.

Jak wiadomo (a jeśli nie, to tutaj można przeczytać i będzie wiadomo) do lotów w R-kach póki co potrzebna jest zgoda ULC, którą można otrzymać po wysłaniu specjalnego formularza udostępnionego na stronie ULC. Zgodę od ULC otrzymujemy maksymalnie na 30 dni na wybrane miejsca, które należy uwzględnić w formularzu, oraz na wybrane  bezzałogowe statki powietrzne, które również wpisujemy w formularz. Z kolei na loty w CTR potrzebne jest jeszcze inne pozwolenie z warunkami lotów, które można uzyskać po uzupełnieniu formularza z tej strony (pierwszy z góry do pobrania) i wysłania go do PAŻP/ASM 1. Żeby lot był w pełni legalny, na zgodzie z ULC dotyczącej pozwolenia na loty w R jest warunek, iż loty mają zostać uzgodnione z Prezydentem Miasta. Zatem papierkowej roboty jest całkiem sporo, jak to ogarnąć po kolei?

Proponuję taką procedurę:

  1. Pozwolenie na R-kę do ULC;
  2. Po otrzymaniu pozwolenia od ULC piszemy do Prezydenta Miasta o zgodę i załączamy pozwolenie od ULC (procedura odwrotna w sumie niż zapisano w rozporządzeniu, ale sprawdza się lepiej);
  3. Gdy już dostajemy zgode na loty od ULC i miasta w okresie tych 30 dni, zgłaszamy prośbę o warunki lotów w CTR do PAŻP, co trwa obecnie do 3 dni, więc najszybciej z wszystkich powyższych.

Tak się złożyło, że ostatnio miałem okazję starać się o wszelkie zgody na loty w Krakowie więc bardzo krótko opiszę jak to praktycznie wygląda.

Pismo do ULC w postaci wypełnionego formularza (pobrany stąd) o  zgodę na loty w R wydrukowałem, wypełniłem ręcznie, podpisałem, zrobiłem skan (w zasadzie to zdjęcie telefonem) i wysłałem na wskazany na stronie adres e-mail, czyli bsploz@ulc.gov.pl. Pismo zostało wysłane 28.02.2016 i wyglądało tak:

Jak widać wnioskowałem o loty rekreacyjne na marzec 2016, w dwóch skrajnie różnych lokalizacjach i na dwa różne wielowirnikowce. Większe znaczenie ma jednak miejscówka: pierwsza to ścisłe centrum Krakowa, dzielnica Kazimierz, dosłownie skrawek terenu zielonego (dlatego również promień 30m), po którym latam małą wyścigówką (FPV – ale to już pomijam;), stąd wnioskowana wysokość to jedynie 10m. Drugie miejsce dla konstrastu zdala od centrum, duże łąki niedaleko Wisły, i tam już 100m AGL oraz promień 200m. Dane lokalizacji podane w formacie WGS84.

Na wniosku zawarłem jeszcze nr świadectwa kwalifikacji UAVO oraz skan ubezpieczenia jako załącznik do formularza, choć nie jest to konieczne w przypadku lotów rekreacyjnych.

Dokładnie w miniony poniedziałek – 7.03.2016 – otrzymałem listownie (list papierowy) zgodę od ULC. Sam dokument datowany jest na 1.03. natomiast data na kopercie to 4.03.2016 – niestety w piątek, więc musiałem czekać do poniedziałku (7.03.2016). Wygląda to tak:

Wnioski?

  • ULC działa dość sprawne – wbrew temu co mówiło większość operatorów, że zgody wydawane dla stref R na 30 dni zapchają urząd, bo będzie ich znacznie więcej niż dotychczas – ULC dostał ode mnie formularz 28.02. po południu, a po 2 dniach miał już odpowiedź wydrukowaną na piśmie, którą wysłał 3 dni później, zatem można liczyć, że od momentu zgłoszenia wniosku o zgodę na lot w R do momentu otrzymania zgody mija 7 dni;
  • ULC rozdzielił dwie zgłoszone miejscówki ze względu na promień lotów, ale już nie ze względu na rodzaj BSP (dał współną wagę do 2kg) i nie rozróżnił wysokości (jedna wysokość do 100m AGL), zatem mogę sobie latać rekreacyjnie w centrum Krakowa do 100 AGL i robić foty 😉
  • WAŻNE: w odpowiedzi jest podpunkt: „wykonywanie lotów zostanie uzgodnione z Prezydentem miasta Krakowa”
  • WAŻNE: kolejny podpunkt: „warunki lotów zostaną uzgodnione z właściwym terytorialnie organiem służb ruchu lotniczego” – oczywiście ze względu na to, że obie miejscówki mieszczą się w CTR lotniska w Balicach;

Jest jeszcze druga strona dokumentu, na której jest uzasadnienie (podstawa prawna) i pouczenie, że jeśli jestem niezadowolony z decyzji, to mogę się od niej odwołać.

Zatem mając w rękach zgodę od ULC, od razu ją „zeskanowałem” i sporządziłem już zwykłego maila (tzn. bez formularza, czy formatki) do Prezydenta miasta Krakowa (prezydent@um.krakow.pl). Odpowiedź otrzymałem w ciągu 2 dni, czyli 9.02.2016r. – na szczęście już na e-mail, ale w formie zeskanowanego dokumentu w PDF:

Wnioski:

  • dostałem zgodę na loty do 31.03.2016, czyli tak jak wnioskowałem w ULC, ciekawe, czy – jeśli wnioskowałbym o zgodę od Prezydenta na dłuższy okres, niż dostałem od ULC – też dostałbym zgodę, czy jednak opierają się dokładnie na tym, co ULC napisze?
  • WAŻNE: dostałem warunek, że przeloty nie mogą odbywać się nad zwartymi skupiskami ludzi – w szczególności nad uczestnikami zgromadzeń, imprez masowych i podobnych – nie dziwię się, bo wnioskowałem o loty rekreacyjne, pytanie – czy jeśli wnioskowałbym o loty komercyjne np. z myślą o jakichś manifestacjach to dostałbym zgodę czy nie?
  • WAŻNE: odpowiedź ze zgodą otrzymałem z innego maila: oc.umk@um.krakow.pl – jest to Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, ale mail jest podpisany „z upoważnienia Prezydenta” więc wszystko się zgadza, ale dla przyszłych piszących: warto od razu pisać do tego Wydziału BiZK, będzie pewnie szybciej;

Co zostało na koniec?

Jest zgoda z ULC na loty w R, loty zostały pisemnie uzgodnione z Prezydentem Miasta – pozostało zatem ich zgłaszanie do PAŻPu z racji strefy CTR. Do tego celu używa się pierwszego z góry formularza z tej strony ULC. Nie będę już tego opisywał, ale generalnie na zgodę, czy raczej warunki lotów od ASM1 czeka się przeciętnie 3 dni  i de facto można o nie wystąpić w trakcie staranie się o zgody z ULC i od Prezydenta Miasta.

Ostatecznie wniosek jest taki, że wszystkie papiery na loty w dużych miastach można załatwić w ok. 10 dni w dość bezproblemowy sposób i wszystko drogą elektroniczną. Dla latających rekreacyjnie to żaden problem poczekać te 10 dni lub zgłosić sobie to wcześniej, natomiast dla kogoś, kto chce robić jakieś zlecenie to te 10 dni może być długim okresem. Nie wiemy przecież, w której części miasta trafi się zlecenie, a szczerze wątpię, żebyśmy dostali od ULC zgodę na lot w obszarze obejmującym od razu całe miasto.

42 thoughts on “Zgoda na loty w R z ULC i od Prezydenta Miasta w 10 dni

  1. Bardzo pomocny artykuł 🙂 Chyba jeszcze zgłoszenie do FIS, ale to już przed konkretnymi lotami.
    Sporo jest tej papierowej roboty …..

    Odpowiedz

    1. FIS jest dobrowolny, nie trzeba tam de facto zgłaszać lotu, no i nie jest decyzyjny, czyli nie wydaje zgody ani nie zakazuje.

      Odpowiedz

  2. To i tak nie źle, w Gdyni dają sobie 2-3 na odpowiedź – super, musisz określić czas i miejsce jak we wniosku do PAŻP-u, ale wniosek trzeba złożyć w formie papierowej więc dzięki poczcie wydłuża okres do tygodnia albo dwóch, biorąc pod uwagę zmienność pogody, dla wykonania dobrych zdjęć jest to niesłychanie długo.
    Aktualnie wysyłam do PAŻP-u wnioski co tydzień z terminami zapasowymi, w zeszłym tygodniu udało mi się tylko raz polatać właśnie ze względu na kiepską pogodę. Mam nadzieję, że nowelizacja przepisów poprawi tęsytuację

    Odpowiedz

    1. Ale to już niedługo. Wejdzie nowe rozporządzenie to R dla modelarzy i droniarzy zniknie z miast ;).

      Odpowiedz

  3. Czyli reasumując, wniosek o loty w R w PDF na maila oraz obowiązkowo pocztą? Inaczej nie rozpatrzą?

    Odpowiedz

    1. Ależ skąd! 😉 Ja nic pocztą nie wysyłałem. Wydrukowałem, ręcznie uzupełniłem, ręcznie podpisałem, potem zdjęcie telefonem (pseudo-skan), i w JPG albo PDF na maila. Tyle wystarczy. Jedynie zgoda od ULC przychodzi zwykłą pocztą, ale skoro sobie tak to wymyślili to ich sprawa 😉

      Odpowiedz

  4. Fajny artykuł, bardzo pomocny – mam takie pytanie, wysłałem zapytanie do PAŻP, ale na razie cisza. Czy o warunki lotów trzeba się starać przed każdym lotem ? Troche utrudnia to zadanie bo ja często idę latać na godzinę wieczorem i często nie mam pewności tego samego dnia czy wyrobie czasowo, nie mówiąc już o 3 dni wstecz 🙂

    Odpowiedz

    1. Nie musisz wysyłać tylu pism. Z tego co mi wiadomo wystarczy wypełnić jeden wniosek na maks 3 lub nawet 6 miesięcy wprzód. Ale musisz codziennie dzwonić przed i po zakończeniu lotów. Ostateczną decyzję o pozwoleniu podejmuje wieża (TWR) właśnie wtedy gdy zadzwonisz przed lotem. We wnieosku możesz również wpisać kilka lokalizacji w CTR. Sprawdź sobie jeszcze tutaj miejsce: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=z1EfG5cBgZq0.kAydBqKO2Sxc&hl=en_US. TMA zaczyna się poza CTRem EPKK od wysokości 3500 stóp, czyli ponad 1km nad ziemią, więc do tej wysokości możesz latać.

      Odpowiedz

  5. jeszcze dopisze, że ja pismo od ULC dostałem również na maila – w piątek wysłane, we wtorek rano już dostałem mailem – więc całkiem sprawnie i bezproblemowo. Na opinie od prezydenta czekałem 2 dni robocze (również Kraków). Przy czym ja się staram o zezwolenia na loty poza CTR, mapka droneradar mówi że to strefa TMA, z kolei mapka na http://ai.pansa.pl/dron/ nie mówi że w tym rejonie trzeba coś zgłaszać (rejon Krakowa poza pomarańczowym obszarem).

    Odpowiedz

    1. TMA to rejon kontrolowany lotniska ( w tym przypadku EP KK ) rozciągający się nad strefą CTR i znacznie od niej rozleglejszy, zaczyna się na takiej wysokości, gdzie nie zobaczysz już swojego drona :-). Poniżej, jeżeli nie ma tam innych stref, możesz spokojnie latać , bo to przestrzeń klasy G.
      Pozdrawiam

      Odpowiedz

  6. Witam.
    Chciałem zapytać jak wygląda kwestia opłat za takie pozwolenie? Na jakimś forum wyczytałem, że takie pozwolenia każdorazowo odchudzają portfel o jakiś 700zł!

    Odpowiedz

  7. Witam
    A jak wygląda zapytanie do prezydenta Miasta w którym chce się latać?
    Można jakiś wzór zobaczyć?

    Odpowiedz

    1. Nie potrzebny jest wzór. Wystarczy napisać maila z prośbą o zgodę na loty w danym mieście w jakimś terminie i dorzucić do tego zgodę z ULC. Będzie prościej i szybciej niż jakichś kolejny formularz, przez który będzie się musiał przegryzać urzędnik w urzędzie miasta.

      Odpowiedz

    1. Najbezpieczniej do 250m, powyżej tego lot raczej jest poza VLOS, więc można się spotkać z odmową

      Odpowiedz

      1. Próbował ktoś podać więcej niż 250 m? Można przecież przemieszczać się

        Odpowiedz

        1. No tak, ale jak się przemieszczę nawet o 250m to to już będzie inna lokalizacja. Chyba sobie sam odpowiedziałem. Dzięki 🙂

          Odpowiedz

          1. Możesz zawsze podać kilka lokalizacji oddalonych od siebie o 250m i z promieniem 250m 😉 teoretycznie możesz nawet całe miasto tak oblecieć, tylko czy taką zgodę wydadzą to nie wiem 😉

  8. Właśnie dzwonił do mnie Pan z ULC i sie okazało że przyszedł jakiś nowy dyrektor i stwierdził ze wszystkie wnioski bez swiadectwa kwalifikacji maja miec decyzje odmowne. Tak wiec niestety skonczylo sie legalne latanie bez UAVO :/

    Odpowiedz

  9. Ładna patologia. Rozumiem konieczność rejestracji lotów. Ale to powinna być jedna, rządowa strona internetowa od tego.
    Zainteresowany zakłada tam sobie konto podając dane osobowe i dodaje sukcesywnie pojedyncze loty, z 1-2 dniowym wyprzedzeniem. Wypełnia formularz (kilka pól) i następnego dnia ma akceptację lub nie. Tyle w temacie.

    Odpowiedz

    1. Jeśli takie zasady Pana bulwersują to proszę nie czytać jakie prawo weszło wczoraj – dostosowane do unijnego – tzw. SERA C ;). A za ok. miesiąc wejdzie jeszcze nowsze polskie rozporządzenie, wtedy dopiero będzie wesoło, aczkowiel operatorzy z UAVO będą mieć łatwiej i prościej.

      Odpowiedz

  10. Witajcie, czy zmieniło się coś w kwestii lotów w R-kach od ostatniego komentarza dla komercyjnych lotów z UAVO?

    Odpowiedz

    1. Oczywiście 😉 od jesieni 2016 R-ki NAD MIASTAMI nie obowiązują operatorów z UAVO 😉 zostały R-ki nad parkami narodowymi.

      Odpowiedz

  11. Czołem!
    Przydatny artykuł – dzięki!
    Mam jednak kilka pytań dla takich założeń:
    – Loty wyłącznie rekreacyjne (dla siebie, kilka ujęć z powietrza np. krakowskiego rynku, Wawelu, Kazimierza itp..)
    – Loty dronem o wadze do 0.6kg – DJI Spark (0.3kg)
    – Brak świadectwa kwalifikacji UAVO
    – OC

    1. Czy na dzień dzisiejszy strefa R nie obowiązuje w miastach powyżej 25tys. mieszkańców (Kraków, Częstochowa itp..) i nie trzeba już zgody prezydenta na lot? Droneradar nie oznacza strefy R w miastach z tego co obserwowałem (nie wiem jak było wcześniej).
    2. Niby nadal w CTR, ale ze względu na kategorię wagową i odległość większą niż 1km od granic lotniska potrzebna jakaś zgoda od TWR, PAŻP itp? Oraz czy potrzebne jest zgłoszenie tych lotów (zarówno jeśli chodzi o R jak i CTR) np. do TWR lub gdzieś indziej?
    3. Jaka maksymalna wysokość (AGL) dla powyższych założeń? 150m czy mniej (oczywiście dla fajnych ujęć czy zdjęć to w większości przesadzona wysokość, natomiast chodzi mi o legalne możliwości:)
    4. Czy jeśli odpowiedzi będą twierdzące lepiej żebym miał ze sobą jakieś papiery (konkretne ustawy, z których wynika co mogę a czego nie mogę)? Chodzi mi raczej o dupochron np. przed panami w niebieskich mundurach 😉

    Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam! 🙂

    Odpowiedz

    1. 1. R nad miastami dla operatorów dronów już nie obowiązuje, jedyne R’ki dla dronów są teraz nad parkami narodowymi.
      2. Powyżej 6km od lotniska do 25kg (czyli tym bardziej Sparkiem) do 100m możesz latać bez żadnych zgód. Ewentualnie bliżej lotnisk: powyżej 1km do wysokości 30m lub najwyższej przeszkody dronem do 600g też bez zgody. Odsyłam do: http://www.swiatdronow.pl/zasady-lotow-dronow-ctr-infografika
      3. Jak w ptk. 3, czyli powyżej 6km od Balic do 100m wysokości legalnie bez zgód.
      4. Możesz na upartego mieć rozporządzenie z 8 sierpnia zeszłego roku do okazania jako wyjaśnienie (http://uavo.com.pl/prawo/7-wrzesnia-wchodzi-zycie-nowe-rozporzadzenie-ws-dronow/), ale tak czy siak policja może Cię tylko wylegitomować z dowodu osobistego, wszelkie sprawy lotnicze nie powinny ich interesować, bo nie są zobowiązani sprawdzać uprawnień lotniczych.

      Odpowiedz

      1. Super! Dziękuję pięknie za wyjaśnienie!
        Reasumując, aby mieć pewność że niczego źle nie zrozumiałem,
        swojego sparka mogę zabierać na wycieczki i latać nim również po mieście (oczywiście bezpiecznie:) bez zgłaszania, informowania kogokolwiek i obaw, że ktoś mnie podkabluje i będą jakieś nieprzyjemności z tego tytułu (np. wynikające z braku zgody na lot w mieście). Tak? 🙂

        Odpowiedz

        1. Tak, choć zawsze jest jakieś „ale”. Zakładam, że chcesz wykonywać lot o charakterze rekreacyjnym. Możesz latać wagą poniżej 600g w mieście, w pobliżu ludzi itd., ale jeśli zerkniesz sobie do wspomnianego rozporządzania z 8 sierpnia 2016 to jest tam lista obiektów, nad którymi mimo wszystko nie można latać bez zgody. Są to m.in. muzea, banki, poczty itd. Wiem, że to lekka przesada, ale jakbyś takim Sparkiem poleciał nad Wawel albo Sukiennice to znajdzie się niestety bardzo konkretny artykuł prawa wg którego nie możesz tam latać (lot nad muzeami w tym przypadku).

          Odpowiedz

          1. Ok wszystko już jest jasne i klarowne, choć:) Pozostaje jeszcze kwestia interpretacji latania „nad” konkretnymi budynkami, a „w ich pobliżu” – co jest często wystarczające do zrobienia zdjęć, ale tutaj nie ma reguły pewnie, wszystko pozostaje kwestią interpretacji.
            Zostańmy jeszcze w rejonie krakowskiego rynku: prośbę o zgodę na loty np. nad muzeami należy kierować w takim razie do prezydenta miasta czy np. zarządcy budynku czy może jeszcze gdzieś indziej? Biorąc pod uwagę, że w tej lokalizacji jest wiele budowli ‚łapiących się’ na listę z rozporządzenia to czy w takim wypadku powinienem mieć zgodę od każdego zarządcy budynki osobno , czy jedno ‚zbiorowe’ np. od prezydenta miasta?

          2. Problem w tym, że „rekreacyjnie” i wg rozporządzenia to nie możesz latać tam wogóle, „za zgodą” lub na zlecenie danego budynku mogą latać operatorzy ze świadectwem kwalifikacji (Załącznik 2 rozporządzenia), natomiast osoby latające rekreacyjnie (Załącznik 1) wg tegoż rozporządzenia nie mają co prosić o zgodę, bo nie ma tam zapisu, że mogą nawet za zgodą, po prostu jest zakaz. Na szczęście rozporządzenie mówi o lotach „nad” więc o ile nie będziesz leciał „nad” Sukiennicami to ten artykuł nie będzie miał zastosowania, to samo „nad Wawelem”. Po prostu musisz robić ujęcia obok, nie wlatując bezpośrednio nad budynki.

  12. Witam,
    bardzo ciekawy artykuł, mam jednak pytanie odnośnie zasad wykonywania lotów w strefie R (konkretnie WPN) w rozporządzeniu : http://www.ulc.gov.pl/_download/prawo/prawo_krajowe/ustawa_prawo_lot_akty_wyk/rozp-z-art-33-ust-2-i4.pdf
    strona 75, napisane jest, że w parkach narodowych można wykonywać loty jedynie za zgodą lub na potrzeby zarządzającego daną strefą, na warunkach przez niego określonych (pkt. 8 )
    Można więc uzyskać zgodę od dyrekcji parku bez zgłaszania do ULC ?
    z góry dzięki za podpowiedź.

    Odpowiedz

  13. Witam, swietny artykół ale mam jedni pytanie co trzeba zrobić żeby latać nad jednostką wojskową? Czy jest potrzebna jakaś zgoda?

    Odpowiedz

    1. Jeśli nie masz świadectwa kwalifikacji, to nie masz możliwości latania nad jednostką wojskową.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *